Voiko yksi kuva muuttaa historiankirjoitusta?
Kuva ja sen historia
Kuva KansA229-1977 (Kansan Arkisto)
Siihen liitettyjen tietojen mukaan kuva on otettu 4.5.1918 Kotkan satamassa ja tekstin mukaan siinä on valkoisten kaappaamia venäläisiä sotalaivoja.
Kun toisaalta tiesin kaapattujen laivojen nimet, jäin ihmettelemään kuvassa etualalla olevaa isoa sotalaivaa: sellaista ei pitänyt Kotkassa tuolloin olla.
Laivan tunnistin 1900-luvun alkupuolella Saksassa tehdyksi ja etsin sen tyyppiä Venäjän Itämerenlaivaston aluksista.
Kovin varmaan tunnistukseen en kuitenkaan päässyt jäi asia kesken.
Pari viikkoa sitten törmäsin kuvaan uudelleen edellämainitulla sivulla ja tilasin siitä mahdollisimman hyvälaatuisen version ilman peittävää vesileimaa.
Pian käytössäni oli kunnollinen kopio tuosta ajan hampaan runtelemasta kuvasta ja pääsin tutkimaan sitä tarkemmin. Asia alkoi selvitä...
Keisarillisen Saksan sotalippuja!
Kuvaa suurentaessani näin ensin tämän:
Etuvasemmalla olevan laivan ahterin päällä liehui Reichskriegsflagge eli Saksan senaikainen sotalippu.
Tämä vei tutkimiseni aivan uusille urille ja aloin tutkia satamassa olevia aluksia toisesta näkökulmasta, mahdollisina saksalaisina.
Keskellä kuvaa oleva selvästi Saksassa valmistettu sotalaiva paljastui torpedoveneeksi ja pienen eliminoinnin jälkeen päädyin tyyppiin T 150, tarkemmin tutkittuna todennäköisesti alukseen nimeltä T 155 (valmistuessaan Vulcanin telakalta sen nimi oli ollut V 155).
Kun keskimmäinen oli selvä, yritin kaivaa vasemmalla olevalle ahterille jotain nimeä mutta varmuudella en tuota aseistettua kauppalaivaa tunnistanut. Se saattaa olla IV hinaajaosaston apulaiva Arnold Koepke?
Vielä tässä vaiheessa kuvassa oikealla olevaa isoa vaaleaa laivaa pidin Venäjän laivaston jäänmurtajana nimeltään Silats, se oli tunnetusti Kotkassa tuolloin kaapattu.
Kun vertasin alusta Silatsista ja myöhemmin suomalaisesta jäänmurtaja Ilmarisesta (joksi Silats muuttui neljäksi vuodeksi) otettuihin kuviin, piti tämä sulkea pois.
Etsin laivaa nimilistan mukaan (uskokaa, saksankielisessä internetissä listoja riittää...) mutta en oikeaa löytänyt.
Yksi laiva olisi kokonsa ja muutaman yksityiskohdan vuoksi ehdokkaaksi sopinut, mutta oli vaikea kuvitella saksalaisen amiraalilaivan joutaneen mokomaan pikkusatamaan!
Saksalainen laivasto-osasto Suomen vesillä 1918
Ensimmäisen maailmansodan lähetessä loppuaan Saksa lähetti voimakkaita sotajoukkoja Suomeen, halusivat kai avata uuden rintaman jakamaan vastustajan sotavoimia.
Tämä osasto tunnetaan nimellä Itämeren divisioona ja sen tänne kuljettanut laivasto-osasto nimellä Sonderverband der Ostsee.
Saksalaisen vara-amiraali Otto Meurerin komennossa rannikollemme ilmestyi yli 50 sotalaivan ja erilaisen kuljetusaluksen muodostama joukko laivoja, vahvimpina niistä olivat kolme Posen-luokan taistelulaivaa.
Meurer osastoineen touhusi ensin Ahvenanmaalla, teki myöhemmin maihinnousun Hankoon, valloitti Helsingin ja lopulta osa siitä tuki maihinousua Loviisaan.
Kun Meurer päävoimineen poistui, asetti hän jäljellejääneen laivaston komentajaksi kontra-amiraan Ludolf von Usslarin. Von Usslar hilautti amiraalinlippunsa miinalaiva Nautiluksen saalinkiin 30.4.1918.
Miinalaiva Nautilus
Saksalaisittain Minendampfer Nautilus-luokkaan kuului kaksi laivaa, toisena SMS (Seiner Majestät Schiff) Albatross.
Nautilus toimi miinoittajana Itämerellä osallistuen useisiin operaatioihin.
Talvella 1917-18 se muutettiin maihinnousua tukevaksi erikoisalukseksi ja sen aseistus muutettiin: Kahdeksan 88 mm merikanuunaa poistettiin ja niiden tilalle tuli kaksi 76 mm:n yleistykkiä, siihen asennettiin neljä 20 mm ilmatorjuntakonetykkiä ja kaikkiaan 24 konekivääriä. Sen miinakapasiteettiin ei puututtu, se pystyi vieläkin lastaamaan lähes 400 miinaa.
SMS Nautilus Kotkassa 4.5.1918?
Kuvasuurennoksessa näkyy vaalea laiva kokka kuvaajaan päin.
Mitä siitä voi kertoa, mitä aluksesta päätellä?
Minkäänlaista lippua ei sen mastoissa näy mutta muutama asia kuvastakin selviää: Tärkeimpinä yksityiskohtina tunnistuksen kannalta pidän ainakin mastojen paikkoja, komentosillan rakenteita yksityiskohtineen, valonheitintä, laivaveneitten taavetteja, ankkureita...
SE, mitä kuvasta ei helposti näy on takimmainen korsteeni. Lähes suoraan edestä otetussa kuvassa se jää etummaisen taakse. Pitää myös muistaa sen väri eli tummanpunainen! Harmaasävykuvassa takana olevat varastorakennukset eivät anna tarpeeksi kontrastia savupiipun yksityiskohtien havaitsemiseen?
Mikään muu Suomenlahdella tuolloin ollut, varsinkaan saksalainen alus ei sovellu noin moniin yksityiskohtiin. Ikävä kyllä en tekstimuotoista vahvistusta asialle ole millään kielellä löytänyt.
Vertasin kuvaa vähän aikaisemmin Helsingissä otettuun kuvaan, jossa Nautilus on helposti tunnistettavissa.
Näissä kahdessa eri satamassa otetuissa kuvissa on vähintään kymmeniä yhteisiä yksityiskohtia. Kävin kansirakenteet, mastot ym. läpi, samanlaisia ovat!
Tämä alus on miinalaiva Nautilus!
Osasuurennoksessa voi nähdä redillä muutamia purjelaivoja. Olivatko jo tulossa hakemaan Gutzeitin lankkuja vai olivatko talvehtineet Kotkassa?
Härniemen kärjessä on muutamia pikkulaivoja. Nämä voivat olla niitä venäläisiä pienehköjä laivaston käytössä olleita aluksia, jotka saapuivat evakuoimaan punaista Kotkaa tuona päivänä? Historiatietojen mukaan suomalaiset valkoiset kaappasivat 4.5. Kotkassa kaikkiaan kuusi venäläislaivaa eli jäänmurtaja Silatsin, raivaaja Namjotin, yhteysalus Bombardir Dubasovin, hinaajat Justinijan ja Leonidin sekä pienen miinakutteri Rabotsin.
Noista mikään ei kuitenkaan ole Silats.
Laivojen edessä ratapihalla on kymmeniä junanvaunuja lastattuna todennäköisesti Venäjän armeijan kalustolla, mm. hevosrattaita näkyy useassa vaunussa. Näitäkö venäläiset tulivat hakemaan?
Härniemen kärjessä on muutamia pikkulaivoja. Nämä voivat olla niitä venäläisiä pienehköjä laivaston käytössä olleita aluksia, jotka saapuivat evakuoimaan punaista Kotkaa tuona päivänä? Historiatietojen mukaan suomalaiset valkoiset kaappasivat 4.5. Kotkassa kaikkiaan kuusi venäläislaivaa eli jäänmurtaja Silatsin, raivaaja Namjotin, yhteysalus Bombardir Dubasovin, hinaajat Justinijan ja Leonidin sekä pienen miinakutteri Rabotsin.
Noista mikään ei kuitenkaan ole Silats.
Laivojen edessä ratapihalla on kymmeniä junanvaunuja lastattuna todennäköisesti Venäjän armeijan kalustolla, mm. hevosrattaita näkyy useassa vaunussa. Näitäkö venäläiset tulivat hakemaan?
Toinen kuva Kotkasta 4.5.1918
Kuva KansA237-1977 (Kansan Arkisto)
Myös tämä kuva on samalta päivältä Kotkasta (Kansan Arkisto).
Siinä 4. Pohjois-Pohjanmaan rykmentin 2. Pataljoonan komentaja vironsuomalainen majuri Alexander Pell pitää käskynjakoa venäläisiltä kaapatun laivan kannella.
TÄMÄ on jäänmurtaja Silats! Taustalla näkyy huonosti Härniemen laituria ja voidaan päätellä, että tämä alus on sijainnut jossain Palotorninvuoren paikkeilla, ison kuvan vasemmalla puolella.
Huomio tässä kiinnittyy kuvan keskellä oleviin merisotilaisiin, joilla on Saksan laivaston uniformut!
Miksi saksalaisia sotalaivoja olisi ollut Kotkassa?
Toukokuun alussa 1918 punaiset olivat hävinneet sisällissodan, ainoastaan pieni jalansija eteläisessä Kymenlaaksossa oli enää heidän hallinnassaan. Lisäksi kaikki varteenotettavat venäläiset laivastovoimat oli Hangon sopimuksen mukaan päästetty pois Suomen kaupungeista, lähinnä Helsingistä. Venäjällä oli vielä kymmeniä suuriakin sotalaivoja, taistelukykyistä laivastoa heillä ei enää ollut!
On luonnollista, että tehokkaasti toimiva Saksan armeija keskitti voimansa Suomenlahden perukoille, viimeiselle sotatantereelle...
Heillä oli ollut jo viikkoja tehokas lentoase käytössään ja lähimmät ilmavoimien tukikohdat olivat Loviisassa, muutaman minuutin lentomatkan päässä.
Aivan varmasti saksalaiset, ehkä myös suomalaiset tiesivät tuossa vaiheessa lähes kaikki punaisten sekä venäläisten liikkeet ja pystyivät varautumaan niihin.
Sana amiraalille ja hänen sotalaivoilleen oli minuuttien päässä...
Tässä malliksi tietoa, jota Saksan sodanjohto sai käytettäväkseen eli pari viikkoa ennen Kotkan tapahtumia otettu saksalainen tiedusteluvalokuva Kymistä. Vastaavanlaisia ja -tasoisia ilmakuvia heillä oli käytettävissä Kotkan satamastakin. Kuva Aarne Bremerin kirjasta Ilmavoimien osallistuminen Suomen vapaussotaan vuonna 1918. Kuvan sain Jyrki Laukkaselta Karhulan Ilmailukerhon kirjastosta.
Tässä malliksi tietoa, jota Saksan sodanjohto sai käytettäväkseen eli pari viikkoa ennen Kotkan tapahtumia otettu saksalainen tiedusteluvalokuva Kymistä. Vastaavanlaisia ja -tasoisia ilmakuvia heillä oli käytettävissä Kotkan satamastakin. Kuva Aarne Bremerin kirjasta Ilmavoimien osallistuminen Suomen vapaussotaan vuonna 1918. Kuvan sain Jyrki Laukkaselta Karhulan Ilmailukerhon kirjastosta.
Lisäys 9.4.2017: Nyt on digitoitujen sanomalehtien tekijänoikeusrajoitus poistunut ainakin vuoteen 1920 asti ja olen päässyt lukemaan maailmansodan aikaisia lehtiä. Sieltä löytyi tämä uutinen (Etelä-Suomi 7.5.1918):
Tämä uutinen viimeistään vahvistaa, että saksalaiset olivat hyvin perillä tapahtumista Kotkassa. Samassa Kotka Nyheter-lehden numerossa on vielä kuvaus tapahtumista sekä maininta, että "Nautiluksen" orkesteri soitti illalla musiikkia kotkalaisille, mm. Maamme-laulu kaikui tuolloin satamassa.
Lisäys 7.11.2018: Jäänmurtaja Tarmo oli 18.1.1918 avannut väylän Kotkasta merelle, jolloin viimeiset satamassa olleet venäläiset laivat poistuivat ja meri jäätyi.
Halla-yhtiön hinaaja Ran avasi 12.4. väylän Hallasta Kotkan satamaan jolloin merenkulku kaupungissa taas alkoi.
3.5. pakeni pääosa kapinallisten johtohenkilöistä useilla laivoilla punaisten viimeisestä tukikohdasta Pietariin useilla satamassa olleilla laivoilla. Täydellinen aluslista on minulla vielä työn alla mutta ainakin Hallan hinaaja Ran sekä Pyhtään Höyrylaivaosakeyhtiön matkustajalaiva Elvi menivät silloin Pietariin.
Seuraavana päivänä vain hetki ennen valkoisten tuloa kaupunkiin poistui Kotkasta vielä hinaaja Halla I Hollolan punakaartin esikunnan pakottamana lastinaan aseita ja sotatarvikkeita.
Osa laivoista palautettiin Suomeen myöhemmin mutta ainakin matkustajahöyry Elvi jäi sille tielleen...
Palaan aiheeseen kun saan kokoon täydellisen alusluettelon.
No comments:
Post a Comment