Tuesday, November 22, 2016

Varhaisia Kotkankävijöitä

Konsulin komea laiva


Hufvudstadsbladet-lehdessä oli 13.8.1866 pieni uutinen, jonka mukaan Helsinkiin oli tullut Porin konepajan rakentama alus, jossa oli 15 hevosvoiman höyrykone ja peräsalonki sekä pieni ruokasali edessä. Laivan hinnaksi tiedettiin 40.000 markkaa ja sen arveltiin olevan menossa Pietariin.
Helsingfors Tidningar tiesi pari viikkoa myöhemmin kertoa, että Haminaan oli myyty kaupungin ensimmäiseksi potkurilaivaksi 15-20 hevosvoiman korkeapainehöyrykoneella varustettu alus, nimeltään “Thure” 34.000 markan hinnalla. Ostaja oli konsuli C. H. Ahlqvist.

Uutinen lehdessä Finlands Allmänna Tidning 1.9.1866:
"Huolimatta huonosta rahatilanteesta maassamme on täällä (Haminassa) muodostettu yhtiö, joka on näinä päivinä ostanut höyrylaivan, jossa on 20 hevosvoiman kone, käytettäväksi pääosin hinaajana laivoille ja proomuille, mutta myös tarjoamaan suurta mukavuutta niille höyrylaivoille, jotka matkustajien kanssa poikkeavat satamassamme. Uusi höyrylaiva on tehty Porin konepajalla raudasta ja kuuluu olevan kunnon hankinta. Koneisto toimii luottamusta herättävällä tavalla. Hinta laivalle oli 34.000 markkaa.
Viime sunnuntaina (26.8.1866) ensimmäinen höyrylaivamme teki useiden matkustajien kanssa huvimatkan lähellä sijaitsevaan Kotkaan Ruotsinsalmen vieressä."

Helsingfors Dagblad-lehti kertoo elokuun viimeisenä päivänä 1866 pitkässä Haminan-kirjeessään tästä Ahlqvistin “Thure”-laivalla tehdystä matkasta ja kertoja, nimimerkki F. K. N. kehuu siinä Kotkaa satamana, sen hienoa sijaintia Pietarin ja Helsingin välillä, lähelläolevista vanhemmista kaupungeista (Hamina ja Loviisa) sekä sataman mainiosta sijainnista Suomenlahden suurimman joen, Kymijoen suulla. Hän myös arvelee, että Kotkasta voi tulla suuri kaupunki.
Todennäköisesti tällä matkalla konsuli Ahlqvist katseli sahanpaikkaa Kotkansaarelta ja päätyi Härniemen kärjessä olevaan alueeseen, josta hän yhdessä Hackmanin kanssa teki 50 vuoden vuokrasopimuksen 9.6.1870.


Vanha saha


Wiborgs Tidning kertoo 19.10.1870 matkoista, jotka tullihöyrylaiva “Ahkera” (kapteeni Sundvik) teki useille paikkakunnille itäisellä Suomenlahdella. Sunnuntaina 9.10.1870 kello kymmenen aamupäivällä alus kulkijoineen rantautui myös Kotkan saarelle, jossa viipurilaisen kauppahuone Hackmanin ja haminalaisen liikemies Ahlqvistin höyrysahan rakennukset alkoivat olla valmiit, vain varsinaiset sahakoneet vielä puuttuivat.
Saari mainitaan lähes asumattomaksi mutta sille luvataan lehtikirjoituksessa valoisaa tulevaisuutta, tuohan sahateollisuus tälle vanhalle varuskuntapaikkakunnalle varmasti asukkaita. Kirjoittaja ihmettelee, miten tämä syvä ja suojaisa satama on saanut tähän asti olla käyttämätön, sijaitseehan se ihanteellisen uittoväylän varrella, jokea myöten voidaan esimerkiksi Päijänteen vesistöstä uittaa Korkeakosken kautta valtavat määrät tukkeja. Niitä odotetaan ihan lähipäivinä ensimmäinen erä, noin 70.000 tukkia.

Finlands Allmänna Tidning kertoi uutisessaan 9.11.1870, kuinka höyrylaiva “Sampo” hinasi 27.10. Viipurista Kotkaan proomun, jossa sahan sahakoneet tuotiin. Uutisessa arveltiin, että saha olisi valmis aloittamaan helmikuussa 1871.

Hanke kuitenkin lykkääntyi ja vasta 20.4.1871 Suomen Virallinen Lehti kertoi, että saha olisi pian valmis. Sahan rakentamista johtanut insinööri F. A. Collin oli tehnyt hyvää työtä, kiinnittäen huomionsa myös pikkuhiljaa kaupunkimaiseksi muuttuvan Kotkansaaren yhteiskunnalliseen kehitykseen.

Ensimmäinen norjalainen laiva Kotkassa


Finlands Allmänna Tidning julkaisi loppukesästä ja alkusyksystä 1871 useita kertoja saman ilmoituksen, jossa norjalainen laivapäällikkö O. A. Nilsen kehui Kotkan satamaa, sinne johtavaa väylää ja suojaisaa lastauspaikkaa unohtamatta ripeää lastausta.
Kuka tämän ilmoituksen takana oli, ei ole selvinnyt mutta on paikallaan olettaa, että maksajina olivat tietysti kaikki asianomaiset tahot, joita asia koski eli sahanomistajat Ahlqvist ja Hackmanin kauppahuone, lastausyrittäjä ja varmasti myös Kotkaan kaupunkia havittelevat liikemiehet?

Tämä ehkä ensimmäinen Kotkassa lastannut laiva, ainakin ensimmäinen norjalainen oli Tönsbergiin rekisteröity 403 tonnin parkki “Sokrates”, varustajana sandefjordilainen P. A. Grön.

Samassa ilmoituksessa toisen puoltolauseen Kotkan sataman puolesta antaa helsinkiläisen “Fredrika”-laivan päällikkö N. Ramste

No comments:

Post a Comment